Jon Molomby

Hands-on Mathematics Teacher

Hi.
I have taught Mathematics both at the Upper and Lower Secondary levels, and I believe they should be taught differently.
While Upper Secondary is all about preparing for important exams at the end of Year 12, lower secondary should be about understanding concepts, and the best way to do this is to learn in a fun, hands-on way.  The courses presented here in my Hands-on Maths series are mostly for Lower Secondary Level.
I ‘ve had a lot of success using hands-on materials… like geoboards, paper models, compass and straight edge, (for Geometry), and blocks and dice (for Probability) teaching Lower Secondary Maths.    The understanding gained through hands-on activities is deep and permanent, and not easily forgotten like many formulas.   Once these concepts are well understood, a strong base is created for later studies at the Upper Secondary level, and beyond.   There is undoubtedly a strong link between what is done with the hands, and the mind’s understanding.    There is also a strong link between this and the memory … retaining what is learnt.
My courses here are free, and I am proud to be one of the community of teachers who provide online education at no cost to the student.  Even if you do not take any of my courses… good luck with your Maths!
Feel free to contact me by email.

=========================

ปะวัติผู้สอน

Jon Molomby

ผู้สอนวิชาคณิตศาสตร์ด้วยการปฏิบัติจริง

สวัสดีครับ ผมคือคุณครูผู้เคยสอนคณิตศาสตร์ระดับมัธยมต้นและปลาย และผมเชื่อว่าทั้งสองระดับนี้ต้องใช้เทคนิคการสอนที่แตกต่างกัน ระดับชั้นมัธยมปลายจะเน้นไปที่การเตรียมตัวเพื่อการสอบหลายๆอย่างในช่วงท้ายของ ม.6 ในขณะที่ระดับชั้นมัธยมต้นจะเป็นการทำความเข้าใจคอนเซ็ปท์ของบทต่างๆในวิชาคณิตศาสตร์ ซึ่งวิธีการจะเรียนให้ได้ผลดีที่สุดคือการเรียนด้วยความสนุกสนาน และการลงมือปฏิบัติจริง ซึ่งคอร์สที่คุณเห็น ณ ที่นี้ในซีรี่ส์ Hands-on Maths (การเรียนคณิตศาสตร์ด้วยการปฏิบัติจริง) จะเป็นบทเรียนเพื่อนักเรียนมัธยมต้นเป็นส่วนใหญ่

 

ผมประสบความสำเร็จเป็นอย่างมากในการใช้อุปกรณ์ที่ช่วยให้นักเรียนมัธยมต้นในคอร์สได้ปฏิบัติจริง เช่น จีโอบอร์ด โมเดลกระดาษ วงเวียน และไม้บรรทัด (สำหรับเรื่องเรขาคณิต) และบล็อคกับลูกเต๋า (สำหรับเรื่องความน่าจะเป็น) ความเข้าใจของนักเรียนที่เกิดจากการลงมือปฏิบัติจริงจะเป็นความเข้าใจที่ถ่องแท้และคงอยู่ถาวร ไม่เหมือนการจำสูตรที่มักจะถูกลืมอย่างง่ายดาย เมื่อนักเรียนเข้าใจคอนเซ็ปท์แล้ว นักเรียนจะมีพื้นฐานที่แน่นซึ่งสามารถใช้ต่อยอดในการเรียนคณิตศาสตร์ในระดับชั้นที่สูงขึ้น แน่นอนว่าความเข้าใจและการลงมือปฏิบัติจริงนั้นเป็นสิ่งที่เชื่อมโยงกันอย่างไม่ต้องสงสัย และสิ่งเหล่านี้ก็สัมพันธ์กับความจำของเรา เพราะเราจะจำสิ่งที่เรียนได้ดียิ่งขึ้น

คอร์สเรียนของผมนั้นเป็นคอร์สฟรี และผมภูมิใจอย่างมากที่จะได้เป็นหนึ่งในคุณครูที่เผยแพร่สื่อการสอนออนไลน์โดยไม่คิดค่าใช้จ่ายใดๆ แม้ว่าคุณอาจจะไม่ได้เรียนคอร์สของผม ผมก็หวังว่าคุณจะโชคดีในการเรียนวิชาคณิศาสตร์นะครับ